Decemberstress? Laat je niet gek maken!

Decemberstress
De feestmaand december betekent voor sommigen van ons: “stress”! Niet alleen vanwege de donkere dagen en het vaak sombere weer, maar misschien zelfs juíst vanwege die feestdagen.
Met Sinterklaas, Kerst en Oud op Nieuw voor de deur vindt je wellicht dat je van alles “moet”. Je “moet” originele cadeautjes kopen; alle winkels in Nederweert en omgeving struin je 1 voor 1 af. Je  “moet” de perfecte gastvrouw of gastheer zijn, gedichtjes en surprises maken én je denkt: “help, ik ben eigenlijk helemaal niet creatief!”Je voelt ‘t misschien wel als een verplichting om gezellig samen te zijn met je (schoon)familie;  want zo hoort het toch?
De decembermaand roept daarnaast ook allerlei vragen op: “Welk bedrag geef ik uit aan cadeaus? Vieren we Sinterklaas of Kerst of allebei? Waar vind ik precies dat ene speciale cadeau? Welke gerechten ga ik klaarmaken voor de Kerst (want stel je voor dat ’t eten niet aan de verwachtingen voldoet)?” etc. Wie herkent het niet:  het gehannes om de lampjes in de kerstboom te krijgen? De uitdaging om het geheel aan kabels te ontwarren, de lampjes gelijkmatig over de kerstboom te verdelen en er vervolgens achter komen dat ze het niet meer doen……..……………………………Stress!
Zonde! Hoe mooi zou het zijn als je in alle rust kunt genieten van de mooie momenten in deze decembermaand?

Wat is stress eigenlijk?
Stress is gewoon spanning. Je hebt zelfs vaak een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spanning zorgt er namelijk voor, dat je lichaam klaar is voor actie.
Gezonde of positieve stress betekent dat je vlak voor bijvoorbeeld een deadline, een wedstrijd of optreden beter presteert.
Pas als er té veel of langdurig spanning aanwezig is, kan dit leiden tot klachten. Er is dan sprake van over-spanning; vandaar de uitdrukking: “hij is overspannen”. Ongezonde stress komt vooral voor in situaties waarop we geen invloed (denken te) kunnen uitoefenen. We kunnen ons dan machteloos, hulpeloos of angstig voelen. Bij ongezonde of negatieve stress is er sprake van een verstoord evenwicht door bijvoorbeeld problemen op het werk, werkloosheid of privé omstandigheden: o.a. een hele drukke kerstmaand  😉 .
In welke mate je stress ervaart, wordt mede bepaald door je karakter, erfelijkheidsfactoren en je omgeving. De ene mens is veerkrachtiger dan de andere.

Wat zijn de symptomen van stress?
Wanneer een stressvolle situatie te hevig is, te lang duurt of diverse stressvolle situaties volgen elkaar te snel op, dan heeft je lichaam geen tijd om zich te herstellen. De stress stapelt zich op totdat “de emmer als het ware overloopt”. Je kunt dan last krijgen van:
* lichamelijke klachten zoals: hoofdpijn, rugpijn, stijve schouders en spijsverteringsstoornissen (bijvoorbeeld maagklachten) en
* mentale klachten zoals: rusteloosheid, slaapproblemen, snel geïrriteerd en/of gefrustreerd zijn.

Stress is gezond?!
Ik wist lange tijd niet beter: stress maakt je ziek. Het leidt tot allerlei klachten, variërend van een gewone verkoudheid tot hartklachten en je wordt er niet vrolijk van.
Totdat………..ik via youtube een prachtig verhaal zag en hoorde van psychologe Kelly McGonigal. Zij vertelt over een grootschalig onderzoek waaruit blijkt dat de manier waarop je naar stress kijkt, bepalender is voor je gezondheid dan de stress zelf. Het blijkt dat piekeren en je druk maken over stress, schadelijker is dan de stress zelf. Okay: je voelt stress of je hebt stress, maar hoe ga je ermee om? Daar gaat het om!

Stel je mag een belangrijke presentatie geven en je maakt je druk over het feit dat je stress zult hebben/krijgen, dan heeft dat meer negatieve invloed op je gezondheid dan de stress zelf.
Anders denken over stress beïnvloedt je lichaamsreacties. Ben je bijv. bezorgd over het sneller kloppen van je hart, dan blijkt dat je bloedvaten zich vernauwen (en dat is niet gezond). Je kunt bij het opkomen van stress echter óók denken: “het sneller kloppen van mijn hart bereidt me voor op actie. Het sneller ademen brengt meer zuurstof naar mijn brein. Mijn lichaam krijgt meer energie om een uitdaging aan te gaan!” En als je zó denkt, dan blijken je bloedvaten ontspannen te blijven; een veel gezondere stressreactie dus!

Als je binnenkort in een stressvolle situatie belandt en je merkt dat je hart sneller gaat kloppen, ben je er dan met een glimlach bewust van. Ik nodig je dan van harte uit dit te voelen en je te verheugen op het feit dat je lichaam zich opmaakt en jou gaat helpen de uitdaging aan te gaan! Je hart maakt actie mogelijk.

December stress: laat je niet gek maken!
Je gedichten zijn nog niet af? Eventuele kinderen stuiteren door het huis want Sinterklaas is in aantocht? Het zojuist uitgeprobeerde toetje voor de Kerst is mislukt? Je dure kerst-outfit van vorig jaar past niet meer? Wanneer met Kerst gaan we, tussen alle bedrijvigheden door, naar Eynderhoof? Wel of geen vuurwerk halen voor oudejaarsavond? De nieuwjaarskaarten liggen nog onaangeroerd op tafel?
De oplossing is nabij…………………………………………………………………………….……….: “Hoera, je hebt stress!!”

Stress: het heeft mij in ieder geval geholpen dit verhaal tijdig aan te leveren…! J Mooie dagen gewenst!

Tekst: Miranda Custers-Salmans