In de dagelijkse praktijk 3

In de dagelijkse praktijk:
Wàt nu als je voelt dat jouw DNA niet past bij het DNA van het bedrijf waar je werkt?

Precies dàt overkwam Peter. Peter is een degelijk en rustig persoon, die als accountmanager bij een bedrijf werkt in de omgeving van Roggel. “Ik zit hier gewoon niet op mijn plek. Het is een bedrijf waar managers het continue niet met elkaar eens zijn. Er worden besluiten genomen en een week later worden die weer ingetrokken en vervolgens wordt dit laatste dan weer niet gecommuniceerd. Ik word er zo moe en onzeker van!”
Peter zit in een outplacement traject. Over een half jaar gaat hij met een regeling uit dienst en in de tussentijd blijft hij werken, waarbij hij 1 à 2 dagen per week mag besteden aan de oriëntatie op zijn toekomst. “Ik wil graag weer een functie als accountmanager, maar dan bij een bedrijf wat meer bij mij past met heldere taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.”

Ik zit met een dubbel gevoel in dit outplacement traject. Aan de ene kant vraag ik me af: ‘en wat nu?’ en aan de andere kant is er een soort van opluchting. Wetende: hier, bij dit bedrijf, ligt niet mijn geluk.
Als ik hem vraag wat hij van dit traject en van mij verwacht, geeft hij aan: “Ik heb zoveel vragen: Hoe weet ik welk soort bedrijf het beste bij mij past? Hoe kan ik me goed voorbereiden op onverwachte vragen bij een netwerk- of sollicitatiegesprek? Welke tips heb je nog t.a.v. mijn curriculum vitae en waar let een werkgever op tijdens een 1e kennismaking? Bij deze vragen zoek ik hulp. En: ik verdien momenteel niet slecht, hoe kan ik het beste onderhandelen over mijn salaris?”

Peter vertelt dat hij van zijn huidige werkgever nog niet naar buiten mag brengen dat hij het bedrijf gaat verlaten, omdat dit zijn relatie met de binnendienst niet ten goede zou komen: zijn ‘gezag’ zou wegvallen. Volgens zijn werkgever is dit politiek gezien, niet handig.
Ik adviseer Peter om het hier toch nog een keer met zijn werkgever over te hebben. Het is nl. bijna niet te doen, dat: ‘niet naar buiten brengen’. Dit gaat hem belemmeren in zijn naar buiten treden, in het inschakelen en inzetten van zijn netwerk voor hem. De verhalen komen er mogelijk toch wel als hij straks een paar dagen vrij is, om te gaan solliciteren, netwerken, etc.

Als vrij snel in het traject komt er een vacature voorbij die Peter wel ziet zitten; hij mag zelfs op gesprek. “Daar wil ik wel graag werken.” Peter is enthousiast, maar hij straalt dit, nuchter als hij is, niet uit. Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven in een gesprek en je niet ineens heel anders voor te doen dan wie je bent. Wetende dat hij wèl enthousiast is, maar je dit bij hem niet direct ziet, adviseer ik hem om in ‘t gesprek vooral te benoemen wàt hem zo enthousiast maakt.
Als opdracht krijgt hij mee om zichzelf thuis te filmen, terwijl hij vertelt wàt hem enthousiast maakt. Heel leerzaam om eens te zien, wat een ander ziet als je je verhaal doet! J Ook voor Peter was dit een nuttige ervaring. “Ik heb mezelf gefilmd, heel gek om jezelf terug te zien en ook heel leerzaam. Mijn vrouw en kinderen heb ik dit filmpje ook laten zien en zij hebben er hartelijk om moeten lachen en mij nog wat tips gegeven.”

De vacature waar Peter op gereageerd heeft, is in de tussentijd ingevuld. Er was een kandidaat dit nèt iets beter aan alle eisen voldeed. Peter is inmiddels “goed op dreef”. Hij heeft een persoonsprofiel opgesteld waarin staat wat hem uniek maakt qua eigenschappen, vaardigheden en kennis. Bij dit profiel heeft hij concrete voorbeelden opgeschreven, die deze unieke kenmerken en kwaliteiten van hem ondersteunen. Dit persoonsprofiel kan hij als basis gebruiken bij netwerk- en sollicitatiegesprekken. Om dit persoonsprofiel visueel te maken verwerkt hij een en ander in ’t programma Wordl:

Ook heeft hij op 1A4 een zoekprofiel samengesteld. Hierin staat o.a. vermeld welke functies (technisch accountmanager) hij ambieert, bij welk soort organisaties hij wil werken (een klein tot middelgroot bedrijf, of een familiebedrijf), welke branches hem aanspreken, de maximale reistijd, het aantal uur dat hij wil werken, etc.

Peter heeft een 2-talig profiel op LinkedIn aangemaakt en zijn cv is bijgewerkt. Hij besluit om naast sollicitaties op vacatures, ook aan de slag te gaan met open sollicitaties en daarbij via zijn netwerk “binnen te komen” bij een bedrijf. Als een bepaald bedrijf je aanspreekt, is het aan te bevelen om mensen te spreken die er ooit gewerkt hebben en mensen die daar nog steeds werken. Zo krijg je een beeld van bedrijf van binnenuit. Hoe is de sfeer? Hoe gaan collega’s met elkaar om? Hoe besluitvaardig is het management? Etc.

Peter vindt zijn droombaan bij een familiebedrijf. Hij is er qua salaris wat op achteruit gegaan, maar hij voelt zich hier als een vis in het water! “Ik vind hier de inhoudelijke uitdaging, met voldoende verantwoordelijkheid binnen een stabiel bedrijf, met aandacht voor de mens.” Peter is  weer vol zelfvertrouwen. “Het heeft mij in ’t outplacementtraject geholpen om mijn eigen successen in kaart te brengen. Toen bedacht ik weer: ‘ah ja, ik kan best wel wat!’ Ik ben vacatures en bedrijven ook anders gaan lezen en bekijken. Ik heb mijn persoonsprofiel en mijn zoekprofiel naast vacatures en bedrijfsprofielen gelegd en gekeken: past dit ook wel echt bij mij?”

Vorige week kreeg ik nog een e-mail van Peter: “YES, vandaag een nieuw contract ontvangen. Mijn huidige jaarcontract, is omgezet in een contract voor onbepaalde tijd J! Ook ga ik studenten van het middelbaar onderwijs begeleiden. Ik ben zóó blij dat ik niet meer terug hoef naar mijn oude bedrijf. Hier zit een blij en tevreden man”.


Tekst: Miranda Custers-Salmans
*Om privacy redenen zijn de namen uit dit artikel gefingeerd.